عکس | برگزاری مراسم گِل‌گیران بیجار
کد خبر: 4076974
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

عکس | برگزاری مراسم گِل‌گیران بیجار

مراسم گِل‌گیران، سوگواری عاشورا با حضورگرم عزاداران سرور و سالار شهیدان دیروز، 17 مردادماه در بیجار برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، مردم دیار کردستان به اهل بیت(ع) عشق فراوانی می‌ورزند و در طول ایام ماه محرم و صفر از برگزاری هرگونه مراسم جشن و شادی خودداری می‌کنند. در طول ماه محرم مراسم‌ها مختلفی در سراسر استان کردستان برگزار می‌شود اما یکی از مراسم‌ها مهم و تأثیرگذار در این استان، اجرای مراسم گِل‌گیران توسط مردم خداجوی دیار گروس است.
این مراسم‌ تاریخی و کهن که برگرفته از تمدن غنی و اسلامی مردم مسلمان کردستان است هر ساله در روز عاشورای حسینی در بیجار برگزار می‌شود.
بیجاری‌ها معتقدند نیاکان آنها به قصد کمک به امام حسین(ع) راهی کربلا شده بودند که در میانه راه خبر شهادت امام حسین(ع) را می‌شنوند و در همانجا، با مالیدن خاک و گل به سر و بدن‌شان شروع به عزاداری می‌کنند. مراسم آیینی گل گیران چند سال قبل در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.
اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان دیروز همزمان با عاشورای حسینی و در جمع عزاداران ابا عبدلله الحسین(ع) بیجار در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان اظهارکرد: یکی از ویژگی‌های مردم مؤمن و متعهد بیجار ارادت به اهل بیت(علیهم السلام) است.
وی با اشاره به سوگواری و عزاداری مردم استان کردستان در ایام ماه محرم افزود: عزاداری مردم بیجار در نوع خود بی‌نظیر بوده و جلوه‌ای خاصی از عزاداری بوده که آن را زبانزد کرده و به ثبت ملی رسانده است.
استاندار کردستان این ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) را از مواریث معنوی استان کردستان دانست و یادآورشد: امید است این خدمت و علاقه‌مندی به خاندان عصمت(ع) ادامه دار بوده و نسل‌های آینده میراث دار این افتخار باشند.
 
انتهای پیام
captcha